ההורה שלכם מתחיל להתקשות בתפקוד? אולי מגיעה לו קצבת סיעוד מחברת הביטוח!
אדם לא חייב להיות מרותק למיטתו, אלא עשוי להיות עצמאי ופשוט להתקשות בפעולות נקודתיות כדי לענות על ההגדרה של אדם סיעודי. ועדיין, זה לא פשוט לתמוך באדם סיעודי, במיוחד אם הוא קרוב לנו (הורה למשל). כל סיוע שנקבל עבורו הוא מבורך, גם במישור הכספי. למרבית המבוטחים בקופות החולים קיימת פוליסת ביטוח בה הם זכאים לקצבה במצב סיעודי, ההפתעה הגדולה היא שלא הרבה מודעים לכך..
החדשות הטובות: בעזרת חברה למימוש זכויות רפואיות תוכלו לתבוע את הביטוח ולקבל סכומי כסף שיקלו מאוד על החיים שלכם ושל האדם הקרוב לכם.
זה אולי לא נעים להודות בזה, אבל נראה שכבר אין ברירה. אדם היקר לכם – לרוב הורה – אינו כתמול שלשום. העצמאות שלו כבר לא מה שהייתה פעם, הכאבים והתסמינים האחרים מתגברים, לפעמים הוא שוכח מילים. אתם נחושים לספק לו את כל התמיכה לה זקוק.
מה שאולי אתם לא יודעים הוא שיש פוליסה אחת, שיכולה להפוך את החיים שלו ושלכם לפשוטים הרבה יותר – קצבת סיעוד מקופת החולים או מחברות הביטוח, המקנה את האפשרות לקבל פיצוי חודשי של אלפי שקלים למשך חמש שנים לרוב, ובמקרים מסוימים אפילו פיצוי לכל החיים. לעיתים תהיה אפשרות לקבל סכום רטרואקטיבי בהתאם למועד ההכרה כסיעודי, אולם מנגד חשוב לציין שבתחום קיימת תקופת התיישנות העומדת לרוב על שלוש שנים.
הקשיים: מאפס מודעות עד לאובר בירוקרטיה
המציאות מראה שרבים פשוט אינם מודעים כלל לקיומו של הכיסוי לביטוח הסיעודי. אדם עשוי להיות מוגדר כסיעודי גם אם אינו מרותק למיטה, אלא מנהל חיים עצמאיים במידה מסוימת אולם סובל מקשיים תפקודיים נקודתיים. מבחינה מעשית הוא עשוי לקבל את ההגדרה אם אינו מסוגל לבצע עצמאית בד"כ לפחות שלוש מתוך שש פעולות יום-יומיות הכרחיות (ADL): מעברים, ניידות, הלבשה, אכילה ושתייה, רחצה ושליטה על הסוגרים.
"למרבה הצער, אין כיום מודעות מספקת לגבי ביטוחי הסיעוד הפרטיים", מתארת אילנה בריסקמן – מומחית זכויות רפואיות בחברת לבנת פורן. "לא פעם נתקלתי בבני משפחה שאמרו נחרצות שאין לאבא או לאמא שלהם ביטוח סיעודי. כשבדקתי את הפוליסות בפועל, גיליתי ביטוחים משמעותיים".
קושי נוסף הוא שרבים חוששים לצאת למאבק מול הגורמים המבטחים, שאינם ששים לאפשר מימוש פשוט של הפוליסה. הם עשויים להעמיד בודק מטעמם ולהערים קשיים, דוגמת הסכמים מעורפלים, מכשולים בירוקרטיים ועוד.
חוסכים זמן, משפרים תוצאות
לא פשוט למצוא את הזמן, ולעיתים את תעצומות הנפש, לעבור את התהליך. ועדיין, אתם ממש לא צריכים לוותר. הפתרון הוא לצאת למערכה עם חברה שתהיה שם בשבילכם לכל אורך הדרך. "כשלקוח מגיע אלינו, אנחנו מבצעים בדיקה מקיפה של הפוליסות שהוא מחזיק בהן ובונים את התיק הרפואי שלו. אנחנו מחפשים סימוכין לכל בעיה, אוספים מסמכים, דואגים להפנות את הלקוחות לבדיקות וקבלת אישורים רפואיים המתעדים את הקושי התפקודי”, מסבירה בריסקמן. "לקראת הבדיקה של חברת הביטוח, אחות סיעודית מטעמנו מגיעה בד"כ לבית הלקוח ומתעדת את הקשיים והמגבלות בדו"ח מפורט שמועבר לחברת הביטוח טרם הבדיקה שלהם, בהתאם לפרמטרים התפקודיים המוגדרים. בנוסף נקיים מפגש עם המשפחה במטרה לדמות את הבדיקה ולתת הרגשה יותר בטוחה במהלכה".
"הדגש בתהליך הוא על הפן הרפואי, ולכן הכתובת היא חברות למימוש זכויות רפואיות ולא עורכי דין. בחברתנו יש צוות ייעודי שמטפל אך ורק בנושא ומחזיק בניסיון ובידע נרחב. אנחנו יודעים לטפל בתהליך כולו בצורה הוגנת, אמפטית ומקצועית. כל אלו מאפשרים לכם וליקירכם לעבור את התהליך בצורה נעימה ככל שניתן ומגדילים את הסיכויים שתצאו, בסוף הדרך, כשידכם על העליונה".