מבחן דרכים: מיצובישי אקליפס קרוס
הוא נראה אחרת, הוא נוסע אחרת והוא מצויד הרבה יותר ממה שאתם מצפים לו. מדוע מיצובישי אקליפס קרוס מתבלט מעל כולם?
אוקיי. יש לנו כאן חיה מסוג אחר לגמרי. וייאמר לזכותה של מיצובישי שהיא מצליחה לחדש במקום שבו כולם שומרים על אותם כללים בסיסיים. ומה זה אומר? שבקבוצת רכבי הפנאי – שהיא כמו שכולם יודעים החשובה ביותר בשוק הרכב שלנו – שהאקליפס קרוס לא נצמד לקונצנזוס שמכתיב איך צריך להיראות רכב פנאי – אלא מביא נוסחה עיצובית שמאד מצליחה דווקא בקבוצת הפרימיום: רכב פנאי שנראה כמו קופה ספורטיבית. ומכל הפיצ'רים והתכונות שיכולות להיות במכונית – העיצוב, כך מגלים מחקרים, הוא הפריט היחיד בעל המשקל הרב ביותר כשלקוח בוחר את הרכב החדש שלו.
מן החוץ ומבפנים
יש בזה גם מימד של סכנה – כי אם המראה, אותו עיצוב, לא קולע לטעמם של ההמונים אזי המכונית נידונה לכשלון. ויש דוגמאות רבות לכך מהעבר. במקרה של מיצובישי אקליפס קרוס המראה שלו מצליח לגעת בנקודות החוזקה המסורתיות של מיצובישי וגם מביא את המראה המותגי העדכני באריזה ספורטיבית, מפוסלת וחדשנית למראה. כמי שגדל על ברכי התהילה של מיצובישי בראלי פריז-דקאר הרכב הזה מזכיר לי מאד את המכוניות שחצו את הסהרה הרבה יותר מהר מכל האחרים – וזה לבדו מהווה עבורי כוח משיכה רב.
מתחת למרכב יוצא הדופן והשמשה האחורית המפוצלת תמצאו את הפלטפורמה המוכרת של אאוטלנדר. אנו רגילים לקבל אותה כרכב פנאי ומובילת נוסעים אבל שוכחים כי מדובר בפלטפורמה עם מתלה אחורי מתקדם מאד, ובסיס גלגלים ארוך. פלטפורמה אשר מוכיחה את עצמה מדי יום במעל ל-20 אלף מיצובישי אאוטלנדר שעלו על כבישי ישראל. עם בסיס גלגלים של 267 ס"מ זה משאיר מקום רב לנוסעים בתוך הרכב, תורם למראה דינאמי על ידי מיקום חישוקי הסגסוגת ממש בקצות המרכב וזה מגיע גם עם יתרון דינאמי בנהיגה. בתחום הבטיחות – 5 כוכבי ENCAP בציון מירבי.
תא הנוסעים והנהג עוטף את הסובבים באריזה מחבקת וספורטיבית. לדשבורד זווית מאד שטוחה היוצרת תחושת מרחב טובה וממנו מתרומם מסך מולטימדיה של מערכת connected car הייחודית של כלמוביל. המערכת מכילה תכנים רבים עם תפריטים בעברית ובהם אפליקציות לניווט, חניה, רדיו אינטרנטי וכן מרכז למידע וסיוע אם עולה הצורך. משיפולי הדשבורד נושב מזגן מקפיא ותחתיו פקדים לבקרת האקלים המפוצלת, חימום למושבים ומשטח מגע המאפשר שליטה מרחוק בכל פוקנציות המולטימדיה. לגלגל ההגה ריפוד עור ומשולב גם פלסטיק מבריק המשתלב במראה הכללי של הקבינה יוצאת הדופן הזו – וכמות האור הגדולה שנכנסת מגג השמש הפנוראמי העצום שמעל. מכל הטוב הזה ייהנו גם מי שיושב מאחור. אלו יכנסו לרכב דרך דלתות עם מפער רחב מאד ויקבלו שם מושבים נעימים וחלל מרווח.
הנעה וטכנולוגיה
מתחת למכסה המנוע תמצאו מנוע בנזין חדש בנפח 1.5ל' עם מגדש טורבו. התפוקה עומדת על 163 כ"ס ו-25.4 קג"מ המגיעים ב-1,800 סל"ד. אלו נתונים של מנועי בנזין אטמוספריים בנפח 2.4ל' רק מלפני עשור. כאשר היתרון הוא יעילות טרמית טובה יותר של מנוע הטורבו – שמתורגמת ליותר כוח בפחות דלק. פחות זיהום אוויר, פחות לשלם במשאבת התידלוק ויותר ביצועים וטווח. העברת הכוח לגלגלים הקדמיים (רק לגרסת ELITE יש הנעה כפולה) נעשית דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה. אפשר לפקד עליה דרך מנוף ההילוכים או משוטים בגב עמוד ההגה. 9.3 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של 200 קמ"ש לפי נתוני היצרנית – מרשים למדי.
בתחום הבטיחות האקטיבית מצוייד מיצובישי אקליפס קרוס במערכות מקוריות רבות. בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, ניטור שטחים מתים, בלימה אוטונומית עד 180 קמ"ש, התראה על תנועה חוצה מאחור ועוד. יש גם 7 כריות אוויר ומערכות בקרת משיכה ויציבות. מבלי להלאות נציין רק כי זו אחת מחבילות הבטיחות השלמות והנרחבות ביותר שיש היום בשוק – והיא תציל את חייכם פעמים רבות מבלי שאפילו תרגישו בכך.
בדרכים
ללא הנעה כפולה ברכב המבחן וויתרנו מראש על קטעי השטח. גרסת ה-ELITE עם ההנעה הכפולה ועם מרווח גחון של 18.3 ס"מ (משותף לכל הגרסאות) תהיה מסוגלת גם לנדוד בבטחה בדרכי עפר כבושות.
נקודת התורפה של כלי רכב רבים המצויידים בתיבות הילוכים רציפות טמונה באופן פעולתן. אופן פעולה שלרוב יוצר רעש רב כאשר סל"ד המנוע מטפס בתאוצה. זה נתון שצריך לחיות איתו ויש בשוק הרכב כמה וכמה מכוניות אשר נכשלות כאן. מיצובישי אקליפס קרוס מטפל בכך בשני אופנים: הראשונה היא חלוקה ווירטואלית של 8 הילוכים אשר יוצרת לנהג אופי פעולה כשל תיבת הילוכים פלנטרית רגילה. השנייה היא בידוד רעש מצוין אשר הלכה למעשה הופך את מערכת ההנעה לכמעט שקופה לנהג. כל זה לצד היתרונות המובנים של תיבת הילוכים רציפה כמו משקל עצמי נמוך – שזה תמיד טוב במימדי הביצועים וצמצום צריכת דלק – טווח נרחב של יחסי העברה לכל מצב בין אם זה שיוט נינוח וחסכוני בדלק או תאוצה הכי חזקה שאפשר בעת עקיפה.
בידוד הרעשים נהדר – ומכאן גם ה-NVH – חווית הנסיעה כולה הרבה יותר שקטה ונעימה מהצפוי. עברנו מאות קילומטרים בנסיעת המבחן, ביום אחד, ועכשיו אני לא אהסס לקחת את הרכב הזה לאילת ובחזרה ביום אחד בידיעה שלא אחזור מותש הביתה.
כרכב בעל אופי ספורטיבי לא יכולנו להימנע מגיחה מהירה להרים. וגם על הכביש המפותל האקליפס קרוס בלט עם התנהגות כביש טובה ובטוחה מאד. ניהוג ישיר ומיידי וחיבור חיובי בין הרכב לנהג דרך גלגל ההגה המספק פידבק לאוחז בו. אהבתי את הבלמים החזקים ואת האופן שבו מנוע הטורבו נכנס ומזניק את הרכב לפנים ביציאה מפניות. תפעול דרך משוטי העברת ההילוכים אינטואיטיבי ונכון ואפשר לגמרי – בגבולות השכל הישר – ליהנות מכל פיסת כביש מפותל. התצוגה העילית – HUD – המקרינה נתוני דרך לעיני הנהג רק הוסיפה לחוויה. ממש חיל האוויר!
פחות השתגענו
בנהיגה נמרצת כמו עם כל מנוע טורבו – צריכת הדלק עולה. והגענו לממוצע של כ-10 ק"מ/ל' ביום שכלל ספרינטים אגרסיביים ומעט שיוט רדום. מימד הרוחב דרש ממני הסתגלות ארוכה למדי בשל תנוחת הישיבה העמוקה המקשה לזהות היכן בדיוק נמצאת הפינה הימנית הקדמית של האקליפס.
סיכום
העיצוב של מיצובישי אקליפס קרוס הוא לשון המאזניים בהחלטה האם ללכת ולבחור בו. אהבתם? אז כל שאר הדברים יהפכו את הבחירה לקלה במיוחד. מותג יפני שבאמת מיוצר ביפן ומגיע אלינו ממנה עם איכויות ואיבזור שכבר שכחנו שיש. חבילות איבזור נדיבות ביותר יחד עם מערכות בטיחות אקטיביות, ממשק אנושי חכם ומנוע מודרני – יעשו את האקליפס לבחירה בטוחה בתרגיל ניהול הסיכונים של היכן להשאיר את התקציב שלכם.